NIEUW ROOD-WIT MARKING : ECE 104-klasse F  / ECE 70-klasse 5 (EU2015/208)

1571742179_Detail rood witr met Ekeur.jpg 1571742179_Detail landbouwvoertuig.jpg 1571742285_Detail Trailervoertuig.jpg

Technische eisen:  UN-ECE48 per 2015 & UN-ECE86-01 per 2017 :

Minimale reflectiewaarden zijn gedefinieerd in de UNECE-104 en de stijfheid van stalen borden in de UNECE-70. Deze specificaties zijn daarmee vastgelegd in de Typegoedkeuringen UNECE-48 (zware vrachtwagen / aanhangwagens) en UNECE-86 (landbouwvoertuigen).
Sinds 2017 is een nieuwe rood-witte markering gecreëerd die aan alle vereisten voldoet, inclusief VO (EU) 2015/208:

  • ECE 104 klasse F indien het zelfklevende markeringen betreft of
  • ECE 70 klasse 5  indien dezelfde markering als (metalen) bord aangebracht wordt

Beide zijn 100% equivalent in reflectie (=  Oralite 5921M- prismatische RA2C-folie).

Agrarische voertuigen  :  markering conform specificaties van UN-ECE R86 :

Geldt voor voertuigklassen T, R en S; Vereist is folie volgens ECE 104 of borden volgens ECE 70. Verplicht voor voertuigen met een breedte > 2,55 m (indien smaller: optioneel!). Grootte en aantal borden of stickers moeten conform Annex 6 toegepast worden, zoals bijvoorbeeld:

1571742179_Illustratie rood witte borden MATEN.jpg     1571742243_rood wit detail LOUPE.jpg

Actuele misvattingen inzake Regeling EU 2015-208 en de ECE Regeling Nr. 86-01 :

Zowel ECE 104-F als ECE 70-5 zijn 100% equivalent en voldoen niet alleen aan alle normen van de VO EU 2015/208, maar overtreffen ze veruit. Ironisch genoeg lijkt er een misvatting te bestaan dat de nieuwe borden moeten worden gemarkeerd met een "C" in plaats van een "F" en dat ze moeten worden gemarkeerd met "EU2015 / 208".
Ja, het komt overeen met de vereiste 104-C-vereisten, maar de classificatie sinds 2017 is F.
Rood-witte borden kunnen NIET worden gehomologeerd volgens EU2015/208, omdat dit  geen ECE-richtlijn betreft en deze opmaak ervan overigens uit 2014 stamt en de UNECE-86 is aangenomen in 2017 (en eerder al in Annex 12 van UN-ECE 48 in 2015).
Als een bord  geen E-keur heeft, dan moet het inderdaad worden gemarkeerd met EU2015 / 208;  Als borden zijn gehomologeerd of ECE-goedgekeurd, is de E-markering de hoogste graad om te respecteren.

Dus als lokale homologatieafdelingen erop staan dat het bord moet worden gemarkeerd conform EU2015/208 (wat KBA trouwens niet wil!) kan het worden gedaan, maar het is dan eigenlijk louter bedoeld om de “onwetenden” te sussen. TüV en KBA zijn zich hiervan bewust en zullen erop wijzen dat onze ECE-goedgekeurde producten 100% voldoen. 

Bovendien zijn er in EU2015 twee belangrijke fouten met betrekking tot "C" in plaats van "F" en "R69" in plaats van "R70";
stuur ons anders een e-mail voor verdere toelichting.